Amazon lanserar Rufus en AI-driven shoppingassistent.

Amazon har nyligen introducerat en ny AI-drivna shoppingassistent vid namn Rufus. Denna innovativa tjänst är utformad för att underlätta kundernas beslut när de handlar online genom att använda generativ AI-teknologi för att generera svar baserade på information från Amazons omfattande produktkatalog och data från webben.

Vad kan Rufus göra?

Rufus har tränats för att assistera kunder med en rad olika shoppingbehov. Den kan besvara frågor om produkter, göra jämförelser och ge rekommendationer baserade på samtalssammanhang. Denna AI-assistent är integrerad i den Amazon Shopping-app som kunderna redan är vana vid. Här är några exempel på vad Rufus kan hjälpa till med:

  • Generell produktforskning: Kunder kan ställa frågor som ”Vad ska man tänka på när man köper hörlurar?” eller ”Vad är rena skönhetsprodukter?” och få användbar information som vägleder deras shoppingresa .
  • Shopping baserad på tillfälle eller syfte: Rufus kan föreslå produkter för specifika aktiviteter eller händelser, till exempel ”Vad behöver jag för golf i kallt väder?” och ge förslag på lämpliga produktkategorier.
  • Hjälp med att jämföra produkter: Kunder kan fråga efter skillnader mellan olika kategorier, exempelvis ”Jämför skvättkaffe med droppkaffe” för att ta reda på vilken typ av produkt som passar bäst för deras behov.
  • Specifika produktfrågor: När kunden befinner sig på en produkts detaljsida kan de använda Rufus för att snabbt få svar på specifika frågor om den enskilda produkten, exempelvis ”Är denna jacka maskintvättbar?” eller ”Är denna borrmaskin lätt att hålla i?”.

Så kommer du igång med Rufus-betaversionen

Rufus görs tillgänglig för utvalda kunder när de uppdaterar sin Amazon Shopping-app. För att börja använda Rufus kan kunderna i betaversionen helt enkelt börja skriva eller tala sina frågor i sökfältet i Amazons mobilapp. Därifrån kommer en chatt-dialogruta med Rufus att dyka upp på skärmen. Kundupplevelsen är utformad för att vara smidig och lättanvänd, med möjlighet att fortsätta ställa uppföljningsfrågor eller avsluta dialogen när som helst.

https://www.aboutamazon.com/news/retail/amazon-rufus

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *